In de perfecte wereld zouden bedrijven zich geen zorgen hoeven maken over linkbuilding. Zoekmachines met perfecte algoritmen zouden de inhoud van elke webpagina precies rangschikken voor elke zoekopdracht. Deze webpagina’s zouden op natuurlijke manier links krijgen van andere websites en niemand zou zich druk hoeven maken. Helaas is dit beeld van zoekutopie momenteel niet hoe de dingen werken (nou ja, voor de overgrote meerderheid van websites in ieder geval). Vandaag de dag is het belangrijk dat je zorgt voor een goede marketingstrategie en daar kan linkbuilding goed bij horen. Je kan ervoor kiezen om het linkbuilding uitbesteden, maar je kan natuurlijk ook zelf aan de slag gaan…
Zelf linkbuilden
Als je wilt beginnen met linkbuilding dan zijn er een aantal dingen belangrijk. Heb je bijvoorbeeld ooit een e-mail ontvangen om een link op een verdachte website te kopen? Dat moet je nooit doen! Je moet ook nooit gratis links uit met andere partijen, dit alles om meer inkomende links te krijgen. De kans is groot dat de andere partij om een link naar site A vraagt, waarna u een link naar site B ontvangt. Site B is meestal de site met een hogere spamscore, terwijl site A betere inkomende links ontvangt. Het is wel heel belangrijk dat je teksten die je maakt originele nuttige content zijn!
Zorg voor goede kwaliteit
Als je zelf wilt starten met linkbuilding zijn er dus een aantal dingen belangrijk. Kies ervoor om waardevolle teksten te maken. Daarnaast is het ook nog eens belangrijk dat je nooit links uitwisselt met verdachte websites. Als je eenmaal bezig bent met linkbuilding dan is het een continu proces. Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe linkjes neerzet en niet in een keer heel veel. Dit vind Google een verdacht patroon… Tenslotte kan je er natuurlijk ook altijd nog voor kieze om je linkbuilding uitbesteden. De voordelen hiervan zijn dat het je minder tijd kost en de tekstschrijvers ervaring hebben met het maken van linkbuilding teksten.